fbpx ūüĆĪVegetar opskrifter | Mindre k√łd til aftensmaden? | GastroFun.dk

Nemme veje til gr√łnnere mad

Nemme veje til gr√łnnere mad
Underrubrik
Vi giver dig en guide til hvordan du kan spise mindre k√łd i dagligdagen.
Indholdsfortegnelse

Mindre k√łdforbrug?

Mange har et √łnske om at sk√¶re ned p√• k√łdet og leve lidt gr√łnnere. I l√łbet af de sidste par √•r er interessen for gr√łn mad bare vokset og vokset, og flere og v√¶lger s√•gar at leve et liv helt uden k√łd og bliver vegetarer eller veganere. Mindre kan dog ogs√• g√łre det, og et godt sted at starte er at s√¶tte en gr√łn ret p√• bordet en gang eller to om ugen. En k√łdfri dag kan v√¶re vejen til nye kulinariske eksperimenter med nye r√•varer og tilberedningsmetoder, du ikke kender i forvejen. Eller du kan starte med de retter og r√•varer, du kender i forvejen, og blot g√łre dem mere gr√łnne ‚Äď og sikkert sundere.¬†

Generelt er der rigtig meget godt at sige om gr√łnne retter uden k√łd. De er ofte sundere og mere fiberrige end retter med k√łd, indeholder flere gr√łntsager, farver og vitaminer.

Tilberedt rigtigt kan smagen ogs√• v√¶re helt i top, og s√• er det sp√¶ndende at pr√łve noget andet end de evindelige frikadeller og koteletter.¬†

En vigtig ting du dog skal v√¶re opm√¶rksom p√• er, at hvis du sk√¶rer dit k√łdforbrug drastisk ned, har du behov for proteiner fra andre kilder end k√łd. Proteiner er livsvigtige for os, og mangel p√• dem i kosten kan f√łre til en lang r√¶kke skavanker og mere alvorlige sygdomme.¬†

Heldigvis findes der et v√¶ld af gr√łnne proteiner, der i de rigtige m√¶ngder kan erstatte k√łd. Vi guider dig i denne artikel igennem de mest almindelige af slagsen, ligesom du vil finde svar p√•, hvad de forskellige produkter kan bruges til.


 

Bælgfrugter

B√¶lgfrugter har v√¶ret ‚Äď og er fortsat ‚Äď en af de vigtigste kilder til protein i store dele af verden. I Danmark bruger mange dog ikke ret ofte b√¶lgfrugter i madlavningen, alts√• bortset fra vegetarerne, hvor de er en v√¶sentlig proteinkilde som erstatning for k√łdet. Ern√¶ringsm√¶ssigt er b√¶lgfrugter sunde, fedtfattige r√•varer, der indeholder mange kostfibre, mineraler og vitaminer. Desuden m√¶tter de godt og er billige.¬†

Der findes et v√¶ld af forskellige former for t√łrrede b√łnner, linser og √¶rter. Du kan bruge b√¶lgfrugterne i s√• forskellige retter som supper, postejer, salater og kager, og de kan enten indg√• alene eller sammen med k√łd, hvor m√¶ngden s√• kan neds√¶ttes. Linser og b√łnner bruges desuden til forskellige former for mel, der i visse retter kan v√¶re mere velegnede end de hele b√¶lgfrugter.¬†

Vi har f.eks. disse opskrifter:

 

Tofu   

Tofu er en sojab√łnnemasse, der laves p√• basis af sojam√¶lk, og som is√¶r kendes fra det kinesiske, japanske og koreanske k√łkken. Konsistensen minder om en bl√łd ost, men der findes ogs√• mere faste varianter som egner sig til bl.a. lynstegning. Tofu indeholder en del proteiner og er rig p√• B-vitaminer, jern og kalcium.

 

Plantefars

Farsen best√•r af b√łnner eller soja, vand, mel og gr√łntsager og kan bruges til klassiske retter som hakkeb√łffer og frikadeller. Det er en nem m√•de at spise mere gr√łnt p√•, og farsen er hurtigt blevet et popul√¶rt produkt blandt forbrugerne.¬†
Her kan du se mere omkring plantefars.

Vi har f.eks. en opskrift på hjemmelavet plantefars af blomkål. Den steges som frikadeller. Se hele opskriften her.


Svampe

Forskellige former for svampe ‚Äď b√•de friske og t√łrrede ‚Äď er gode at bruge i det k√łdfrie k√łkken. Svampene m√¶tter godt og indeholder proteiner samt en masse andet godt. Desuden bidrager svampe med masser af den s√•kaldte umamismag, som er vigtig, hvis m√•ltidet skal tilfredsstille alle vores sanser.

Vi har f.eks. en opskrift her:¬†Svamperisotto, Risotto med champignon, champignon a la creme, stegte champignon med hvidl√łg¬†og¬†Svampe- og kartoffelragout med boghvede

 

Insekter

Insekter er ikke gr√łntsager, og overbeviste vegetarer vil nok ikke s√¶tte t√¶nderne i dem. Men for alle os, der ogs√• spiser mad fra dyreriget, er insekter et oplagt valg i en sund og varieret kost. De indeholder masser af gode ting og sager, har et h√łjt proteinindhold og er bedre for milj√łet end k√łd. De kan tilberedes p√• utallige m√•der og laves endda ogs√• til mel.

Der er altså noget for enhver smag, så det er bare med at komme i gang!

Se f.eks. en opskrift p√• kn√¶kbr√łd med insektmel her.

 

√ėnsker du blot at tage en k√łdfri dag ind i mellem de dage, hvor der st√•r k√łd p√• menuen, s√• beh√łver du ikke skele helt s√• meget til, om du f√•r proteiner nok, da du med garanti f√•r rigeligt fra det k√łd, du spiser ugens √łvrige dage. Derfor kan du her blot se p√•, hvad du har lyst til at spise og lave din mad ud fra det. Der findes en masse retter, du kan g√łre gr√łnne(re), og vi har for at hj√¶lpe dig i gang lavet denne guide.

 

Suppe

Suppe er altid godt, og der findes s√• mange l√¶kre gr√łntsagssupper, at du alene ved at s√¶tte √©n af dem p√• bordet en gang om ugen sagtens vil kunne undv√¶re k√łdet den dag.

Selve suppen kan sagtens laves udelukkende p√• gr√łntsager, og som topping/drys p√• suppen kan du servere forskellige former for ristede kerner, fr√ł eller mandler, croutoner af br√łd samt evt. lidt revet ost. Med et godt br√łd til bliver alle m√¶tte, og ingen vil savne k√łdet.


Tærter

Madt√¶rter er altid l√¶kre, og der findes et v√¶ld af l√¶kre opskrifter p√• madt√¶rter, hvor gr√łntsagerne spiller hovedrollen. Du kan fx bruge porre, spinat, svampe eller rodfrugter som fyld i t√¶rterne, gerne kombineret med lidt ost som enten fyld eller drys p√• t√¶rtens top. Server med en l√¶kker salat, og du har et l√¶kkert og m√¶ttende m√•ltid.

Se f.eks. vores svampet√¶rte her¬†eller r√łdbedet√¶rte med gedeost.

 

Pastaretter

Det er nemt at lave sine pastaretter mere gr√łnne, og i mange af de traditionelle italienske af slagsen spiller k√łd da ogs√• langt fra hovedrollen. Pr√łv fx at servere en gr√łn spaghetti carbonara, hvor bacon erstattes af porre, broccoli eller svampe. Det er b√•de hurtigt, nemt og l√¶kkert! P√• samme m√•de er der ogs√• masser af muligheder for at lave din lasagne mere gr√łn, for fyldet beh√łver langt fra altid at best√• af den samme (kedelige) k√łdsovs mellem pastaplader og bechamelsovs. Pr√łv at lave en l√¶kker og let spinatlasagne, der smager fantastisk med en god, muskatkrydret ostesovs. Eller hvad med en lasagne med fyld af svampe eller rodfrugter ‚Äď det smager ogs√• virkelig godt!

 

Gr√łntsagsdeller

De fleste af os er glade for frikadeller, og de sm√•, flade kugler af k√łdfars st√•r j√¶vnligt p√• bordet i mange danske hjem.

Men vidste du, at du kan lave rigtig mange sk√łnne varianter af dellerne af forskellige former for gr√łntsager, linser og b√łnner? Tilsat godt med krydderier kan det blive til den l√¶kreste fars, og stegt spr√łde i rigeligt olie t√łr vi n√¶sten love dig, at du har fundet en seri√łs konkurrent til de traditionelle frikadeller.¬†

Vi har flere udgaver her:

 

Risotto

Endnu en klassiker fra det italienske k√łkken, hvor k√łd som regel ikke spiller nogen st√łrre rolle. Der findes virkelig mange l√¶kre risottoopskrifter med ingredienser som svampe, √¶rter og andre former for gr√łntsager, og bruger du en god (hjemmelavet) fond eller bouillon, vil retten f√• masser af umamismag og slet ikke beh√łve k√łd. Giv gerne din risotto et skud parmesanost, og den vil smage, s√• englene synger.¬†

 

Der er masser af andre retninger man ogs√• kan g√• i for at f√• k√łdfrie retter.

F.eks. disse:



Kategori

Mad

Har du selv pr√łvet denne opskrift?

Vi elsker, når du deler dine resultater med os! Nævn os med tagget @GastroFun.dk på dine billeder på Instagram, så vi kan se, hvordan det gik.

Du kan også bruge tagget #gastrofundk.


Har du sp√łrgsm√•l eller kommentarer til opskriften?

Skriv en kommentar nedenfor - eller find os på Instagram eller Facebook.

Sociale medier
Læs også
Sund hverdagsmad
Artikel
Redaktion
5 gode grunde til at spise kål
Artikel
Muusmann Forlag