fbpx Bogen: "Neurogastronomi – Hemmelighederne bag det perfekte måltid" | GastroFun.dk

Bogen: "Neurogastronomi – Hemmelighederne bag det perfekte måltid"

Bogen: "Neurogastronomi – Hemmelighederne bag det perfekte måltid"
Underrubrik
10. december - GastroFun.dk julekalender 2018
Indholdsfortegnelse

10. december - GastroFun.dk julekalender 2018

Vi forkæler jer med masser af inspiration til at gøre jeres dagligdag i køkkenet sjovere og mere spændende.

Derfor har vi fundet 24 fede ting som enhver madnørd vil kunne ønske sig til jul eller forkæle sine nærmeste med.

 

Bogen: "Neurogastronomi – Hemmelighederne bag det perfekte måltid"

Bogen: "Neurogastronomi – Hemmelighederne bag det perfekte måltid"

Hvis man som os her på redaktion er vild med god mad og dybt fascineret af hvad der gør at man får et sublimt måltid - så komme du ikke uden om denne bog af Rasmus Bredahl og Nikolaj Buchardt.

Bogens nærmest perfekte metodiske tilgang til de forskellige grundsmage, mundfølelse og adfærdspykologi omkring måltider er uden sidestykke og bør være en basisbog i alle madnørders bogsamling.

De 5 grundsmage beskrives detaljeret, både hvor smagene kommer fra og i hvilke råvarer de findes. Hvem har ikke siddet til et selskab og talt om umami-smagen, men har haft svært ved at nævne andre råvarer end parmesan eller svampe som smagsgiveren? Bogen giver dig en nærmest komplet liste over hvordan du finder smagene salt, surt, umami, bittert og sødt – hvilket er perfekt når du skal smage en sauce eller en gryderet til.

Derudover er bogen sprængfyldt af anekdoter til hvorfor vi mennesker f.eks. er kræsne (en overlevelsesmekaniske), hvordan vanilje i maden kan erstatte sukker (på trods af at vanilje ikke er sødt) samt hvordan vores hjerner stadig fungerer på samme måde som da vi var ur-mennesker på savannen.

Af min personlige favoritter i bogen er der ”Hotdog-modellen”, der beskriver hvordan en servering kan gå op i en højere enhed – en hotdog indeholder alt hvad der skal til: surt, knæk, sødt, bittert, knas, salt, umami, sødt og stærkt. Modellen kan bruges til andre måltider, så man er sikker på at man rammer plet. 

Der er et kapitel omkring adfærdselpskylogi hvor man få beskrevet og illustreret hvad forskellig service og anretningsmetoder kan nudge ens gæster til enten at spise mere eller mindre. Så bogen er både teoretisk og praktisk hvilket gør den meget nemmere at komme igennem.

Til sidst slutter forfatterne af med at have et hav af opskrifter hvor man konkret bruger deres fremlagte principper – alt med henblik på at give læseren den fuldendte spiseoplevelse.
 

Køb bl.a. bogen her hos Saxo.com.


Læs mere om konkurrencen her.

Kategori
Sociale medier