fbpx Spis dig sund - med disse 3 superingredienser er du et godt stykke af vejen | GastroFun.dk

Spis dig sund - med disse 3 superingredienser er du et godt stykke af vejen

Spis dig sund - med disse 3 superingredienser er du et godt stykke af vejen
Indholdsfortegnelse

Superfoods er det nye ”buzzword” indenfor madverdenen. Kort fortalt omfatter begrebet råvarer, som efter sigende skulle have utrolige sundhedsmæssige fordele for dem, der indtager dem. Men, det er ikke så nemt for dig, at vi bare lister nogle ingredienser op som du kan tilføje i dine måltider, og så lever du til du er 100. Frem for alt er kodeordet, hvis du vil spise dig sund, en varieret kost.

Alligevel får du her nogle af de mest anerkendte ”superfoods” som videnskaben har bekræftet, giver store sundhedsmæssige fordele til dem, som har det som en fast del af deres kostpyramide.

 

Spis masser af bær

Om det er blåbær, jordbær, hindbær eller tranebær, så er bær en af de fødevaregrupper, der er blevet undersøgt mest for deres gavnlige effekt på menneskers helbred – både mentalt og fysisk. Tranebær er f.eks. anerkendt for deres evne til at bekæmpe urinvejsinfektioner mens det er påvist at blåbær beskytter hjernen mod stress og forbedrer vores kognitive evner, såsom vores hukommelse.

Årsagen til disse sundhedsmæssige fordele er ikke endegyldigt fundet, men forskning viser at de fleste bær også kan have andre gavnlige effekter på din sundhed. De fleste bær er nemlig smækfyldt med antioxidanter og anti-inflammatoriske forbindelser. Det kan betyde, at de kan modvirke flere dårlige vaner som mange mennesker har, som f.eks. rygning eller usunde og fedtrige madvaner.

Men tøv lige en kende, inden du bare ryger og spiser usundt derudaf. For bær gør dig ikke til et supermenneske – for de har ikke en specielt stor effekt, hvis din generelle diæt er overvejende usund og ensartet.

 

Nødder = næring

Nødder, som fødevaregruppe, er anset som en råvare, der har store nærings- og helbredsmæssige fordele. Det der er med nødder er, at de indeholder masser af sunde olier som vores krop har brug for og som beskytter mod flere hjertesygdomme.

For det første indeholder alle nødder masser af omega-3 fedtsyre, hvilket gør at det f.eks. er et super alternativ til de mennesker, som ikke er store fans af at spise fisk.

Som med bær er der dog en lille hage du skal kende til, inden du bare begynder at leve af nødder – de indeholder nemlig også rigtig meget fedt. Det er der i og for sig intet galt i, da de indeholder de sunde fedtsyrer, som vi mennesker har brug for. Men medmindre du træner og lever fitnesslivet, er fedt kun sundt i begrænsede mængder, derfor skal du sørge for at tilpasse dig nøddeindtag, så du ikke ender med at tage på pga. for mange nødder.

Hvis du nu elsker at træne, men ikke bryder dig om nødder kan du med fordel tjekke en online fitnessbutik ud og se, hvor du kan få de samme helbredsmæssige fordele som nødder ellers tilbyder.

 

Svampe – super for dig og super for miljøet

Nogle af de mest almindelige svampe er champignon, portobello, Karl Johan og shiitake. Selvom det konkrete næringsindhold i de forskellige svampe ikke er ens, har de nogle ting til fælles. De indeholder alle sammen A vitamin, kalium, masser af fibre og flere forskellige antioxidanter, som ikke er tilstede i nogle andre madvarer. Samtidig har studier vist, at folk, der regelmæssigt spiser svampe, også spiser flere grøntsager generelt, hvilket jo også hjælper til en mere næringsrig kost.

Derudover bliver svampe dyrket med restprodukter fra landbrugsindustrien, hvilket betyder at de er meget mere bæredygtige end mange andre madvarer.

Hvis du nu har fået lyst til selv at prøve kræfter i køkkenet med en eller flere af disse ”superfoods”, men ikke ved, hvor du skal anskaffe dem henne kan internettet heldigvis hjælpe dig. På denne prissammenligningstjeneste for dagligvarer, kan du købe alt, hvad hjertet begærer, og få det leveret lige til din hoveddør.

Kategori
Sociale medier