fbpx ✅Mit glutenfrie forrådskammer | GastroFun.dk

Mit glutenfrie forrådskammer

Mit glutenfrie forrådskammer
Indholdsfortegnelse

Til en glutenfri kost hører sig selvfølgelig en masse glutenfri ingredienser/råvarer og i vores jagt på et godt overblik, har vi fået denne oversigt fra bogen: "Nul hvede - glutenfri livretter", skrevet af Sandra Pugliese:

 

Jeg foretrækker at købe alle mine glutenfrie melsorter fra Bauck, som, jeg synes, laver den bedste kvalitet.

Fuldkornsrispasta, majspasta og boghvedepasta

Fuldkornsrismel – fuldkornsrismel har god bageevne og er i øvrigt ret næringsrigt 

Kastanjemel – jeg elsker kastanjemel og bruger det i mange af mine opskrifter. Det har en let sødlig smag og giver derfor en naturlig sødme til bagværk. Det er lidt ’tungt’, så det skal helst ikke fylde mere end 30-40 % af den samlede melmængde i f.eks. brød.

Boghvedemel – boghvedemel har også ganske god bageevne, men kan ikke tåles af alle glutenallergikere, og hvis du har en sart mave, kan det også være for svært at fordøje.

Majsmel – majsmel er godt til tortillas, og til brød, men i små mængder, ellers bliver brødet for tungt.

Braunhirsemel – braunhirsemel er også godt i brød, men igen i små mængder, idet brødet ellers har en tendens til at blive tørt. Hirsemel er i øvrigt også ret næringsrigt. 

Kikærtemel – kikærtemel er også ret nærings- og proteinrigt, og smager skønt i brød. Dog er det også bedst i små mængder, idet brødet ellers bliver tungt. Det fungerer også fint i pandekager, som der også er opskrift på her i bogen.

Quinoamel – quinoamel har en ret speciel smag, så jeg bruger den sjældent i brød,  for jeg bryder mig ikke om smagen der. Du kan dog sagtens erstatte nogle af de andre meltyper med den, for den er super sund, nærings- og proteinrig. Jeg elsker til gengæld hel koldt quinoa f.eks. i salater, så den har jeg altid i mit forrådskammer, som du kan se nedenfor.

Kokosfibermel – jeg har ikke brugt kokosfibermel i af opskrifterne, men du kan med fordel eksperimentere med at erstatte lidt af melet i en opskrift med det. Du skal bare være opmærksom på, at det suger mere væske end de andre meltyper, så der skal bruges lidt mindre. Slutkonsistensen er vigtig at have for øje inden bagning.

Mandelmel – jeg foretrækker det, der ikke er affedtet og maler det ofte selv enten på en blender eller foodprocessor. 

Amarantmel – jeg bruger sjældent amarantmel, idet jeg finder det for ’tungt’, men du kan også her sagtens eksperimentere med at erstatte lidt af de andre meltyper med det.

Quinoaflager – jeg bruger quinoaflager som en slags ’fuldkorn’ i de fleste brødopskrifter, og så bruger jeg det i müsli og i grød

Glutenfrie havregryn – havregryn fungerer også som en slags ’fuldkorn’ i glutenfrit bagværk, og det er ligesom quinoaflager både nærende og fiberrigt.

Hirseflager – kan delvist bruges i stedet for quinoaflager eller havregryn, og til müsli og grød.

Boghvedeflager og knækket boghvede – boghvedeflager kan bruges som hirseflager, og knækket boghvede smager godt i ’rugbrød’.

Risflager – jeg bruger næsten aldrig risflager, for jeg bryder mig ikke særligt om hverken konsistens eller smag, men der er mange, der synes, de er skønne og bruger dem både i bagværk, müsli og grød. Prøv dig frem. 

Majsgryn (polenta) – udover klassisk polenta, er majsgryn super gode som erstatning for rasp til f.eks. fiskefileter og paneret kød.

Maizena og kartoffelmel

Loppe frøskaller – loppefrøskaller hjælper glutenfrit brød med at hæve.


Vi har fået artiklen fra bogen: "Nul hvede – glutenfri livretter"

Tags

Sociale medier
Læs også
Med eller uden gluten?
Artikel
Redaktion